Thursday, November 3, 2011

Jom Puasa Sunat Hari Arafah...


Assalammualaikum...

Just Nak share sesuatu di bulan Zulhijjah dan pagi Jumaat ni..

Hari ni Jumaat, 4 November bersamaan 8 Zulhijjah 1432H.. xlame lg nk raye haji..makan daging korban buat rendang, gulai, tulang plak blh wat sup tulang..yummy!! n then, yang paling penting, LEMPAP @ panggilan org noghori lompap...erm, very simple dishes, but delicious yg amat..nak2 daging baru, musti manis..(ops, lapor dah...)

Tp, sblm tu, eloklah kita puasa sunat esok hari, iaitu Sabtu, 5 November bersamaan 9 Zulhijjah untuk merebut kelebihan berpuasa sunat di hari Arafah..

"Dari Qatadah r.a, sesungguhnya Nabi SAW ditanya tentang puasa hari Arafah, maka Baginda SAW menjawab: Puasa itu mengkafarahkan (menghapuskan) dosa setahun yang lalu dan setahun yang akan datang." Riwayat Muslim..

SO, ape lagi, sebagai manusia yang x lepas dari melakukan kesalahan ni, elokla kiranya kita merebut peluang keemasan ni sementara nyawa dikandung badan...

Tp yang penting, sebelum melakukan pape pekerjaan, eloklah disertai niat yang suci tanpa mengharap balasan. semoga amal ibadat kita diterima oleh Allah dan Dia-lah yang Maha Mengetahui apa yang kita kerjakan..

wokeh, nak sambung wat keje..wassalam..=)

0 comments:

Post a Comment